In onze nieuwe serie ‘Afgestudeerd en aan het werk’ interviewt journalistiekstudent Sterre Rekers HU-studenten die net begonnen zijn met werken. Vandaag Pleun van den Berg. Ze begon met mbo, stroomde door naar een (post-)master, en verdient nu (net niet) haar eigen geld.
In een lichtgroen pak met daaronder felgekleurde rode Nikes, opent Pleun (25) de deur van haar studio in Vaartsche Rijn. Ze haalde in juni vorig jaar haar diploma Social Work. Daarvoor deed ze de mbo-opleiding Pedagogisch Medewerker, nu volgt ze de premaster voor Orthopedagogiek aan de universiteit. Daarnaast werkt ze tien uur per week als productmanager bij Fantaziehuis, een grote kinderopvangorganisatie.
Hoe kwam je aan deze baan?
‘Ik ben gebeld door kinderdagverblijf Fantaziehuis, met de vraag of ik me bezig wilde houden met inclusiviteit en samenwerkingen tussen kinderdagverblijflocaties, buitenschoolse opvang en de jeugdzorg. Door mijn stages in de jeugdzorg en kinderopvang, had ik ervaring opgedaan met jonge kinderen, kinderdagverblijven en jongeren die te maken krijgen met jeugdzorg. Dus ik zei ‘ja.’
Wat houdt je werk in?
‘Momenteel zijn we bezig het zogenaamde ‘Alert4You-plan’ in het Fantaziehuis te implementeren. Hiermee willen we de samenwerkingen tussen jeugdzorg en kinderdagverblijven versterken. Ik werk gemiddeld acht uur per week op kantoor, samen met één directe collega van dezelfde leeftijd. We voeren gesprekken met jeugdorganisaties, verwerken de informatie in mindmaps en geven onze bevindingen door aan onze leidinggevende. Zijn er nieuwe initiatieven vanuit de gemeente voor kinderopvang, dan noteren we ze. Daarnaast lezen we veel artikelen over ontwikkelingen in de jeugdzorg. Het is veel onderzoek doen en de juiste mensen spreken.’
Hoe is het om aan het werk te zijn?
‘Uitdagend. In het begin dacht ik: hoe kom ik aan de juiste mensen? Toen ben ik onderwijsdeskundige en psychologen via LinkedIn gaan benaderen of ze met me wilde praten om mijn kennis bij te spijkeren. Het voelde eerste nogal brutaal, maar na een paar weken vond ik dat juist leuk.’
Waar heb je tijdens je studie het meest aangehad?
‘Aan mijn stage in de jeugdzorg. Ik gaf er trainingen op middelbare scholen over studie en beroepskeuze. Daar heb ik leren reflecteren op mezelf. Normaal gesproken ben ik sociaal en stap gemakkelijk op mensen af. Maar ik weet ook dat ik chaotisch kan zijn en hierdoor slordig te werk kan gaan en details over het hoofd zie. Dit heb ik ook geleerd door het vak supervisie in het derde jaar, waarin ik met mijn supervisor en twee medestudenten mijn strubbelingen besprak waar ik tegen aanliep op stage.’
Hoe is het om nu je eigen geld te verdienen?
‘Ik zou nu nét van mijn inkomen kunnen rondkomen. Hoeveel dat precies is, houd ik even voor mezelf, haha. Ik ben een levensgenieter: borrelen, nachtjes weg, nieuwe kleren. Geld van DUO is nu dus nog welkom, maar vanaf volgend jaar juni hoop ik mijn lening stop te kunnen zetten.’
Hoe zie je je toekomst?
‘Als het meezit, ben ik over een jaar orthopedagoge. Dan ga ik mij bezighouden met ontwikkelings -, of gedragsproblemen bij kinderen. Dat kunnen kinderen met autisme, angst- of taalontwikkelstoornissen zijn. Ik vind het mooi om als orthopedagoge een bijdrage te kunnen leveren aan de ontwikkeling van een kind bij wie het leven iets moeizamer verloopt. Maar mijn toekomst ligt nog open. Wellicht werk ik straks op een school of ga ik nog een postmaster volgen. Ik laat het op mij afkomen!’