Minder internationals bij UU, bij HU ook geen groei verwacht

De Universiteit Utrecht heeft minder aanmeldingen van internationale studenten voor komend studiejaar dan de jaren hiervoor, meldt RTV Utrecht. De HU verwacht dat het aantal internationals komend jaar gelijk blijft of licht daalt. Een precieze daling is nog niet bekend.

Een mogelijke reden voor de daling is de krappe woningmarkt. Zowel de UU als HU waarschuwen internationals: als je geen kamer hebt, bedenk dan of je hier wel moet komen studeren. Of er door de verwachte daling meer studentenwoningen vrijkomen, is niet zeker. De SSH ziet nu nog geen daling in de vraag naar woningen voor internationals.

Uit navraag van RTV Utrecht blijkt dat de Utrechte horeca zich zorgen maakt over de daling van internationals. Ondernemers zijn bang voor een personeelstekort omdat veel internationale studenten in cafés of restaurant werken.