Minder internationals door proef met quotum bij de UvA

Om haar aandeel internationale studenten te verkleinen deed de UvA vorig jaar een onconventionele test: de universiteit stelde een numerus fixus in op Engelstalige varianten van opleidingen.

Door te experimenteren met verschillende quota bij de bachelors Psychologie en Politicologie wilde de universiteit kijken wat de meest effectieve manier is om het aandeel Nederlandse studenten te vergroten. Beide opleidingen kennen een Nederlandstalige en een Engelstalige variant.

Minister van Onderwijs, Robbert Dijkgraaf, (Onderwijs) verbood de test, omdat selecteren aan de poort op nationaliteit of taal wettelijk niet mag. Maar de universiteit deed het toch. Nu ligt er zelfs een wetsvoorstel, de Wet internationalisering in balans, waar de maatregel die de UvA testte, ook in staat.

De maatregel lijkt te werken, zo blijkt uit cijfers van de universiteit. Het aandeel Nederlanders onder de eerstejaars is toegenomen. Waar vorig jaar slechts 29 procent van de eerstejaars psychologiestudenten Nederlands sprak, is dat nu 53 procent.