Minister bespreekt aan de HU de toekomst van het hoger onderwijs

Wat willen de volgende generaties studenten? En aan wat voor studenten heeft de samenleving straks behoefte? De conferentie op 25 maart moet iets meer duidelijkheid scheppen..

Wat willen de volgende generaties studenten? En aan wat voor studenten heeft de samenleving straks behoefte? Deze vragen komen aan bod op de conferentie van het ministerie van Onderwijs over de toekomst van het hoger onderwijs op 25 maart. Plaats van handeling: Padualaan 101 van de HU.

Belangrijke sprekers op deze dag zijn onderwijsminister Ingrid van Engelshoven en Dirk van Damme van de OESO. Ze willen in gesprek met de deelnemers. De minister wil de inbreng meenemen bij het opstellen van de Strategische Agenda, die elke vier jaar verschijnt.

Rondetafelgesprek

Collegevoorzitter Jan Bogerd opent de bijeenkomst, waarvoor aanmelding helaas niet meer mogelijk is. Tijdens twee rondes met discussiesessies komen enkele vraagstukken op tafel. Zoals: Moet alles flexibel? Hoe kunnen we het onderwijs verbeteren, gezien de grote aantallen studenten en hoge werkdruk? En hoe zorgen we voor een soepele doorstroom van mbo’ers in het hbo?

Deze conferentie is onderdeel van een langlopend traject met onderzoeken, gesprekken met deskundigen en mensen in het onderwijsveld. Zo sprak Van Engelshoven in november 2017 met HU-studenten van Selficient (duurzaam huis) en met masterstudenten van de lerarenopleidingen. Ongeveer een jaar later was ze weer op bezoek bij de HU en hield ze een rondetafelgesprek met studenten.

Reageer!
Deel via...

Geef een reactie Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 

1 reactie

  1. Voorzetje: als je in NL docent DU, ENG of NL wilt worden, moet je 4 jaar studeren, al dan niet in deeltijd. Gesnapt wordt dat doceren echt een vak is en dat hiervoor bepaalde vaardigheden voor nodig zijn. Ook moet de studie worden bekostigd, bijvoorbeeld iemand die dit als tweede carriere wil gaan doen, of naast een bestaande baan. Deze tijd- en geldinvestering dus, terwijl er een enorm tekort is aan dit soort docenten.

    Gedacht kan worden aan halvering van de studie, waarbij de student dan op de werkplek de laatste vaardigheden opdoet, in de praktijk onder begeleiding van. Ervaren docenten. De studie wordt volledig vergoed door overheid.
    Zo wordt studeren weer aantrekkelijk voor mensen die docent willen worden bijvoorbeeld.

    Ook kan iets gedaan worden aan het concept ‘studeren’ an sich. Waarom vinden veel studenten studeren niet leuk? Kunnen we hier iets aan doen?