Ministerie van Onderwijs: ‘Gestegen uitval hbo komt door corona-diploma’s’

Het gestegen aantal uitgevallen studenten in het hbo komt onder meer door de ‘corona-diploma’s’ van afgelopen jaren op middelbare scholen, meent het ministerie van Onderwijs.

Studenten stoppen veel vaker vroegtijdig met hun opleiding dan eerst. In het mbo, het hbo en het wo vielen het vorig schooljaar meer studenten uit dan daarvoor, stelt een rapportage van het ministerie van Onderwijs. In het hbo stopte 15 procent van de 110.000 eerstejaarsstudenten, en in de coronajaren was dat 12 procent.

Door de ‘corona-diploma’s’ die tijdens de pandemie werden uitgedeeld op de middelbare school, zouden studenten nu het gewenste niveau missen. De examennormen waren de afgelopen twee jaar versoepeld. Door de pandemie hoefden eindexamenleerlingen in 2020 helemaal geen examen te maken. In 2021 en 2022 kregen ze er meer tijd voor. Ze kregen ook een extra herkansing en dankzij de ‘duimregeling’ (wegstrepen 1 onvoldoende) slaagde ruim 11 procent van de leerlingen alsnog.

Het ministerie noemt meer mogelijke oorzaken voor de hoge uitval. De studenten zouden bijvoorbeeld minder gemotiveerd zijn geworden door corona.