Minor Oekraïense taal en cultuur aan de UvA

Studenten kunnen sinds maandag 11 september een minor Oekraïense taal en cultuur volgen aan de Universiteit van Amsterdam. 25 studenten zijn geselecteerd die aankomend half jaar deze minor mogen gaan volgen. Sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne is kennis over het land gewenst. Maar een vakkenpakket over de Oekraïense taal en cultuur ontbrak vooralsnog op Nederlandse universiteiten. Ellen Rutten, hoogleraar Slavische literatuur en cultuur aan de UvA, vindt het in het Nederlandse onderwijs hard nodig.

De studenten volgen tijdens de studie vier verschillende vakken. In het eerste semester van 2023 gaan twee taalvakken van start: Ukrainian 1 en Ukrainian 2. De vakken worden gegeven op bachelorniveau en zijn bedoeld voor studenten uit alle studierichtingen. Het eerste taalvak begint bij nul, en is dus geschikt voor studenten zonder voorkennis van het Oekraïens of andere Slavische talen.

Het onderwijs zal worden gegeven door taalwetenschapper Oksana Kononchuk, die vorig jaar vanuit Kyiv naar Amsterdam is gevlucht en inmiddels gastonderzoeker is aan de UvA.