Na hack van gezondheids-info krijgt oud-student 300 euro

300 euro: die schadevergoeding krijgt een oud-student van de HAN na een datalek. Dat meldt Omroep Gelderland, op basis van een uitspraak van de kantonrechter.

In september vorig jaar werd de HAN gehackt. Daarbij werden veel standaard persoonsgegevens buitgemaakt, zoals e-mailadressen, namen en telefoonnummers. Maar ook werden van zo’n 2000 studenten de medische gegevens buitgemaakt. Daarop eiste één gedupeerde student 1000 euro als vergoeding voor immateriële schade.

Volgens de kantonrechter heeft het lekken van algemene persoonsgegevens geen schade opgeleverd. Maar het lekken van medische gegevens kan wel schadelijk zijn. Mede omdat de oud-student stelt dat hij zelf heel zorgvuldig met zijn medische gegevens omgaat. Hij deelde zijn gegevens alleen met de HAN, omdat die verzekerde dat zijn verhaal veilig zou zijn.
Door de hack voelt hij zich nu meer onzeker en deelt hij nog minder snel gegevens met hulpverleners. En dus vindt de kantonrechter een schadevergoeding van 300 euro gerechtvaardigd.