Nederlandse studenten hebben het vaakst een baantje

Zeven op de tien studenten in Nederland hebben een baantje. Dat is veel meer dan elders in Europa. In Zuid-Europa werken studenten het minst.

Het Europese statistiekbureau Eurostat heeft onderzoek gedaan naar iedereen tussen de 15 en 29 die staat ingeschreven bij een opleiding en ook een baan heeft. Deense studenten staan op de tweede plaats. In Roemenië werken de minste studenten.

Volgens Eurostat hebben de verschillen deels te maken met de economie. In Zuid-Europa blijven minder parttime-banen over. Ook culturele factoren spelen een rol. In landen als Duitsland en Nederland is het van oudsher veel gebruikelijker om te werken tijdens een studie.

Slechts 23 procent van de studenten in Nederland richt zich volledig op de studie. Meestal hebben ze een baantje van minder dan 12 uur per week. Hoewel uit cijfers van het CBS blijkt dat een grote groep meer uren maakt.