Nee, dit is geen gewone schoolstoel, dit is een museumstuk

Foto: Kees Rutten

Wie de draaideur bij de ingang van Padualaan 101 neemt: kijk vooral even naar de vitrinekast, direct rechts na de ingang. Daar staat sinds kort een klein museumstuk: de FEM-stoel. Genoemd naar de Faculteit Economie en Management die als eerste haar intrek nam in dit gebouw in 1995.

Het ontwerp van dat gebouw kwam van het bekende architectenbureau Mecanoo, onder leiding van Francine Houben. En zo’n speciaal gebouw verdiende een eigen stoel, zo was het idee. En dus bedachten meubelontwerper Gijs Niemeijer en architect Floor van Ditzhuyzen er eentje. Sindsdien werkt het duo samen in de Ontwerpwerkplaats, te Rotterdam.

Bij het ontwerp reppen de makers over ‘eenvoud in vorm en materiaalgebruik, comfort, degelijkheid en elegantie.’

De leverancier gaf ze uit in twee varianten: één met gatenpatroon en één met hoge rugleuning. Met als inrichtingstip: ‘Als bijvoorbeeld 10% van het totale aantal stoelen wordt uitgevoerd in de variant met gaten, krijgt de ruimte waarin zij worden geplaatst een levendig karakter.’

Tijdens de twee verbouwingen op Padualaan 101 verdwenen de stoelen. Nu staat her en der nog een verdwaald exemplaar. De twee stoelen in de vitrinekast gelden als herinnering aan het strak ontworpen en vormgegeven gebouw met dito inrichting.