Net het diploma binnen en nu al een gastcollege bij eerste ICT meet-up

Op donderdag 15 september organiseerde het Institute for ICT de eerste meet-up. Doel: beroepspraktijk, docenten en studenten met elkaar verbinden. Bij de eerste aftrap mochten drie sprekers het proberen. Onder wie de kersvers afgestudeerde Jochem van Kranenburg.

Van Kranenburg is een paar dagen terug 21 geworden. Tijdens zijn afstudeerproject heeft hij met zijn stagebedrijf Go Wonder een pratend knuffelhondje ontwikkeld voor het Van Gogh museum. Dit knuffelhondje is op zoek naar zijn eigenaar: Vincent van Gogh. Technische bijzonderheid: Als een kind het hondje op een zelfportret van Vincent van Gogh richt, vertelt het dier een klein feitje over dat schilderij.

Het hondje weet het precies

Van Kranenburg geeft bij de meet-up aan een halfvolle collegezaal zijn presentatie over hoe hij samen met zijn bedrijf op dit idee is gekomen. Vlak daarvoor zegt hij nog: ‘Normaal ben ik erg zenuwachtig voor dit soort dingen, nu niet zo.’ Terwijl de zaal aandachtig luistert, stelt Van Kranenburg zich voor met een glimlach van oor tot oor. Daarna begint hij uit te leggen wat dit hondje zo speciaal maakt.

Het hondje gebruikt beeldherkenning in plaats van locatiebepaling met beacons. Die beacons zijn minder nauwkeurig en weten niet precies wanneer een kind bij welk schilderij is, alleen in welke ruimte ze zijn. De beeldherkenning zorgt ervoor dat het hondje precies weet bij welk schilderij het kind is.

Deze beeldherkenningssoftware bestond eerder nog niet, Van Kranenburg heeft hem speciaal voor dit doel ontwikkeld als afstudeerproject. Hij heeft het hondje het hele museum laten ontdekken vertelt hij glunderend. Van Kranenburg legt in vaktermen uit dat de gezichtsherkenning voortborduurt op beacons-technologie. De collegezaal hangt ondertussen aan zijn lippen.

Iets meer studenten

Na afloop krijgt Van Kranenburg veel vragen van mensen die al jaren in de industrie werken. Hij weet ze met gemak te beantwoorden. Daarna klinkt een enthousiast applaus.  Hoe vers zijn afstuderen is, blijkt als hij na afloop van zijn presentatie nog zijn Honoursdiploma krijgt overhandigd.

Met een voldane maar bescheiden glimlach noemt hij het ‘een onwerkelijk gevoel’ om gelijk na zijn studie college te geven in een zaal waar hij zelf een paar maanden geleden ook nog zat als student. Zijn tip voor alle studenten: ‘Doe gewoon wat je leuk vindt, dat is het allerbelangrijkste, dan volgen de cijfers ook vanzelf.’

Van Kranenburg ervaart de meet-up als een goede netwerkbijeenkomst. ‘Al mogen er de volgende keer wel iets meer studenten zijn.’