Nieuw: ‘Erasmus+ Top-up beurs’ voor studenten die weg willen

Foto: iStock

Met een baguette in je handen zoeken naar je collegezaal. Werken voor een mediabedrijf met uitzicht op de Ramblas. Het zijn ervaringen voor de rest van je leven. Maar voor sommige studenten is een studie in het buitenland geen haalbare kaart, vanwege een beperking of gebrek aan financiën. Zij kunnen dan voor volgend studiejaar een speciale beurs aanvragen: de ‘Erasmus+ Top-up beurs’.

Jasper de Lange werkt bij het International Office aan de HU. Hij legt uit hoe het zit.

Er is toch al een Erasmusbeurs?
‘Klopt. Studenten die voor hun studie of stage naar een Europese bestemming gaan, kunnen een Erasmus+ beurs aanvragen. Die subsidieert de Europese Commissie en dient als ondersteuning in het levensonderhoud. Jaarlijks maken hier ongeveer 500 HU-studenten gebruik van. Hij is gemiddeld 300 euro per maand en voor stage is dat nog iets hoger.’

Wat houdt die Erasmus+ Top-up beurs dan in?
‘Sommige studenten hebben het geld niet of hebben een beperking. Als je in een rolstoel zit of bijvoorbeeld adhd hebt, heb je soms een aanpassing nodig voor zo’n buitenlandverblijf. Dan is de normale beurs niet genoeg en kun je de Erasmus+ Top-up beurs aanvragen. Die kan oplopen tot 250 euro per maand.’

Hoeveel studenten kunnen die Top-up krijgen?
‘De Erasmus+ Top-up beurzen zijn beperkt. Er zijn in totaal vijftien beurzen voor studie en tien beurzen voor stage in het buitenland.

Hoe komen studenten eraan?
‘Elk jaar in januari kunnen studenten zich aanmelden voor een studie in het buitenland voor het collegejaar erop. Hierbij moeten ze kenbaar maken of ze in aanmerking willen komen voor die Top-up beurs. In februari zal het decanaat hun verzoeken in behandeling nemen. Als studenten twijfelen, kunnen ze met een studiebegeleider of een internationaliseringscoördinator praten. Eind januari is wel de deadline voor hun verzoek. Voor stages geldt dat niet. Daarvoor kun je de Erasmus+ Top-up beurs het hele jaar door aanvragen.

Ga naar Erasmus+ Top-up grant voor meer informatie