Reportage

Nieuw HU-personeel ontmoet, quizt en luistert

Foto: Lucas Versteeg

Vier keer per jaar organiseert de HU een Kickstart voor nieuwe docenten en medewerkers: zo maken ze kennis met elkaar en met de hogeschool. Gisteren vond zo’n bijeenkomst plaats. Het evenement kon ondanks de nieuwe maatregelen live plaatsvinden op de HU. Trajectum was aanwezig.

De ene na de andere nieuwe medewerker druppelt binnen, pakt koffie of thee en zoekt zijn of haar plaats. Bij de inschrijving vooraf heeft iedereen een ‘datingsprofiel’ moeten invullen. Van soort humor (satire, comedy, etc.) tot kracht (creativiteit, optimisme, etc.). Op basis van die antwoorden zijn de deelnemers ingedeeld in groepen tijdens de Kickstart.

Wanneer de deelnemers hun tafel hebben gevonden, zorgt een tablet voor de ijsbreker. Met het vergelijken van hun ‘datingsprofiel’ zien nieuwe collega’s wat ze met elkaar gemeen hebben. Hier en daar vallen wat ongemakkelijke stiltes, maar aan de andere kant van het lokaal klinkt hard gelach.

Mini-collegetour

Tijd voor het plenaire gedeelte: een journalistiek-studente van de HU presenteert een kleine collegetour, een kennismaking met het college van bestuur en directie. ‘Wat zijn belangrijke ontwikkelingen in het onderwijs die nieuwe medewerkers moeten weten?’ vraagt de presentatrice aan de drie aanwezige dames. Monique van Deelen, directeur van het Instituut voor Marketing & Commerce, vertelt over de onderwijsvisie die steeds wordt bijgeschaafd: ‘We zullen meer samenwerken met de beroepspraktijk.’

In de pandemie is het onderwijs behoorlijk veranderd: ‘We zullen zoeken naar optimale onderwijsvormen en proberen bijvoorbeeld met HUGS de gemeenschapsvorming en studentbetrokkenheid te versterken’, vertelt Danielle van Wijngaarden, directeur Bedrijfsvoering. En wat willen de gasten hun nieuwe collega’s meegeven? Tineke Zweed, lid van het college van bestuur, moet daar niet lang over nadenken: ‘Volg je hart, doe wat je leuk vindt en concentreer je op energiegevers en niet op energietrekkers.’

Mentos voor iedereen

De middag gaat niet alleen over de HU, maar ook over elkaar. Na de pauze is het tijd voor een interactieve kennismaking onder leiding van evenementenbureau Yes! We Connect: ‘We gaan verbindingen met elkaar leggen en kijken wat we gemeen hebben.’
In groepjes stellen collega’s zichzelf voor aan de hand van hun ‘datingsprofiel’. Daarna is het tijd voor een quiz: hoeveel procent heeft een bepaald antwoord gegeven op de vragen bij het datingsprofiel? De groep begint steeds meer los te komen en één groepje is opvallend fanatiek. Het winnende team krijgt een pot Mentos, die ze direct uitdeelt aan de hele groep.

‘We zijn met elkaar een netwerk aan het opzetten!’

Aan het eind volgt nog een fotowedstrijd, waarbij elk team een gemeenschappelijke eigenschap moet uitbeelden. Afstand wordt niet echt gehouden. Er wordt gelachen en gekletst. ‘We zijn met elkaar een netwerk aan het opzetten! Jullie kunnen een appgroep maken van iedereen uit jullie groep’, stelt een ‘matchmaker’ van Yes! We Connect voor. Uit het lokaal komt weinig reactie, waarschijnlijk is zo’n appgroep iets teveel van het goede.

Presentaties

Het informatieve gedeelte gaat verder. Twee medewerkers van HR Services vertellen kort over de mogelijkheden van HR Ask. Vragen over declaraties en uitbetalingen worden beantwoord. Tot slot wordt er verteld over de bestuursdienst van de HU. Want hoe zit dat nou met de raad van bestuur, de leidinggevenden en de raad van toezicht? De presentatie loopt uit, en de bezoekers worden onrustig.

‘Ik had meer concrete tips en trucs verwacht.’

Bieterballen en kletsen

Daarna is het tijd voor een borrel: elkaar ontmoeten en napraten over deze middag onder het genot van een veganistische ‘bieterbal’.
‘Ik vond het leuk om collega’s te zien’, zegt Herjo de Jong. Hij werkt sinds een maand als International Relations Officer. ‘Zo’n event is niet echt mijn ding, maar het was een goede manier om mensen te leren kennen.’ Margo Kraan is onderwijscoördinator: ‘Ik voelde me welkom, dat was fijn! Het begin praatje vond ik wel te algemeen, ik had meer concrete tips en trucs verwacht. Maar verder vond ik het leuk in elkaar gezet.’

HR beleidsadviseur Roxanne Roelofs praat uitgebreid met een nieuwe collega. ‘Ja, ik vond het hartstikke leuk. Mijn groepje was ingedeeld op basis van dezelfde humor, satire, en dat merkte je wel. Er was meteen een klik.’