Agressie en intimidatie op hogeschool

Dat blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Binnenlandse Zaken onder duizenden werknemers in veertien overheidssectoren. Zij hebben niet alleen met externe agressie door ‘klanten’, maar ook met ‘interne agressie’ te maken.
In het hbo is dit een groter probleem dan elders. Twintig procent van het personeel is het afgelopen jaar minstens één keer geïntimideerd door collega’s of leidinggevenden. Bij universiteiten overkwam dit dertien procent van het personeel, bij onderzoeksinstellingen zestien procent en in het basisonderwijs tien procent. Alleen bij het politiepersoneel zijn de klachten over intimidatie even talrijk.
Ook verbale agressie door chefs en collega’s komt vaker voor in het hbo. Opnieuw twintig procent van het personeel zegt daarmee geconfronteerd te zijn. Bij de universiteiten geldt dit voor elf procent van de geënquêteerden, bij de onderzoeksinstellingen, het voortgezet onderwijs en het beroepsonderwijs voor zeventien procent. Alleen bij defensie gaat het verbaal net zo stevig toe als in het hbo.
De Algemene Onderwijsbond noemt het opmerkelijk dat het hbo-personeel qua ‘interne agressie’ hoger scoort dan politieagenten en ambtenaren van defensie. ‘Deze “uniformberoepen” maken immers deel uit van zeer hiërarchische organisaties terwijl het onderwijs geldt als een werkplek met veel professionele vrijheid.’
Woordvoerder Paul Helbing van de HBO-raad kan op basis van het rapport moeilijk inschatten wat er nu precies aan de hand is. ‘Onduidelijk is wat voor vragen er zijn gesteld en hoe ernstig de intimidatie was. Maar als twintig procent van het personeel aangeeft zich wel eens onder druk gezet te voelen, dan moet je daar als hogeschool wel aandacht aan besteden. En iedereen met klachten moet dat beslist aankaarten.’ (HOP)