‘Genoeg geld voor schakelonderwijs’

Dat schrijft de bewindsman in een brief aan collegevoorzitter Karel van der Toorn van de Universiteit van Amsterdam. Hoeveel middelen de universiteiten voor hun schakelonderwijs inzetten mogen ze wat hem betreft zelf weten, als ze maar wel voldoen aan de wettelijke opdracht dat ze bachelors moeten steunen en bijspijkeren die een verwante masteropleiding willen volgen.
Het staat de universiteiten vrij om het schakelonderwijs als cursus aan te bieden die door de deelnemers wordt betaald. Maar de hoogte van dat cursusgeld staat wel ter discussie. Minister Plasterk heeft de Tweede Kamer vorige week onderzoek toegezegd naar de financiële positie van schakelstudenten, die ook al geen studiebeurs ontvangen. Hij komt er in september op terug, als hij zijn ‘strategische agenda’ presenteert.
Collegevoorzitter Van der Toorn zegt in een reactie dat de Universiteit van Amsterdam de schakelprogramma’s nog altijd zelf financiert en er het gewone collegegeld voor vraagt – in tegenstelling tot sommige andere universiteiten die hun studenten al duizenden euro’s in rekening brengen. ‘Daar kunnen we niet mee blijven doorgaan, want het bachelor-masterstelsel is onmiskenbaar duurder dan gedacht. De schakelprogramma’s maken de masterfase feitelijk tweejarig en dat kost natuurlijk extra geld.’ (HOP)