Maar liefst 62 duizend hbo’ers
zijn ondervraagd over hun opleiding. Nooit eerder konden zoveel studenten een
oordeel over hun opleiding vellen. Maar de vragen van de HBO-raad lijken sturend.
Onze studenten zijn tevreden over de inhoud van hun opleiding en vinden
hun docenten prima. Met die conclusie stuurde de brancheorganisatie van
het hoger beroepsonderwijs een factsheet rond met de uitkomsten van een
studenttevredenheidsonderzoek. Alleen bijzaken als informatievoorziening en
communicatie kregen enige kritiek.
Maar het blijft altijd opletten als de slager zijn eigen vlees keurt. De
HBO-raad heeft zijn vragen zo geformuleerd, dat de antwoorden vrijwel zeker
gunstig moeten uitvallen. Neem de stelling ‘mijn docenten zijn inhoudelijk
voldoende deskundig’. Meer dan zeventig procent van de studenten is het daarmee
eens, maar wat betekent zo’n oordeel? Vinden ze hun docenten ‘uitmuntend’ of
‘wel redelijk’? Het is het verschil tussen een negen en een zesje. Daar komt nog
bij dat je niet ziet hoeveel studenten het ‘zeer eens’ en ‘zeer oneens’ zijn met
de stelling. Laat staan dat je ziet aan welke hogeschool ze het meest tevreden
zijn.
Vanaf volgend jaar gaat dat veranderen, belooft een woordvoerder van de
HBO-raad. Nu doen er nog te weinig hogescholen mee om een landelijk beeld te
kunnen schetsen, maar volgend jaar moet negentig procent gedekt zijn. Dan kunnen
we cijfers op instellingsniveau verwachten en bovendien de data inzien.
Het is de vraag waarom de raad zo’n onderzoek überhaupt zelf
wil verrichten. Er is immers een Nationale Studenten Enquête, die ieder jaar
twintigduizend studenten ondervraagt. Tot en met dit jaar werd dat door het
expertisecentrum Choice gedaan, maar
komend jaar gaat een andere partij de enquête uitvoeren. De hogescholen zitten
samen met de universiteiten, de studentenbonden en het ministerie van OCW in een
commissie die ervoor moet zorgen dat er objectieve studiekeuze-informatie wordt
verstrekt. De resultaten verschijnen op de website
www.studiekeuze123.nl.