In de bres voor gegijzelde journalisten

Journalist Mos en collega Joost de Haas weigeren hun bron te noemen van wie ze geheime informatie hebben gekregen. Het tweetal schreef begin dit jaar een aantal artikelen in De Telegraaf over geheime dossiers van de inlichtingendienst AIVD die in handen van criminelen zijn gekomen. Om hen te dwingen openheid van zaken te geven zijn zij sinds gisteren door het openbaar ministerie gevangen gezet.
Volgens een verklaring van de school voor journalistiek willen de journalisten terecht hun bronnen niet onthullen. ‘Onze oud-student past, voor zover we kunnen nagaan, gewetensvol de beroepsnormen met betrekking tot bronbescherming toe zoals die bij ons worden gedoceerd’, zo staat in de verklaring.
Het is niet gebruikelijk dat een onderwijsinstelling protesteert tegen een rechterlijke beslissing, maar in dit geval moet de school voor journalistiek opkomen voor de vrijheid van nieuwsgaring, aldus de verklaring.
De Telegraaf en de Nederlandse Vereniging van Journalisten zijn een actie gestart om de twee journalisten weer vrij te krijgen. (GR)