Telegraaf: omstreden collegereeks gaat toch door

Foto: Lisa de Vries

De lezingenreeks aan de HU over de Holocaust gaat toch door. Dat meldt de Telegraaf eind van de maandagmiddag, na nog een dag vol beroering.

De lezingencyclus gaat toch van start op de geplande datum, schrijft de krant. Dit zou besloten zijn door de HU in overleg met het Centrum Informatie en Documentatie (CIDI) en het Centraal Joods Overleg. Wel wordt het eerste college naar achteren verschoven. ‘Dat is nodig om de logistiek rond de veiligheid te organiseren’, meldt de krant.

De voorlichter van de HU wil het bericht in de Telegraaf niet bevestigen. ‘Ik kan daar geen mededeling over doen.’ De informatie waar de krant zich op baseert, komt niet vanuit de HU, zegt hij.

Mediastorm en Kamervragen

Het is het einde van een dag waarop weer veel op de HU afkwam. Een mediastorm, boze politici, verontwaardigde commentaren en Kamervragen. De organisatoren binnen en buiten de HU likken hun wonden, na de vaak felle reacties op het besluit om de lezingencyclus ‘Holocaust en antisemitisme’ uit te stellen.

‘We kunnen ons voorstellen dat jullie door de berichtgeving zijn geraakt en wellicht ook in gesprek zouden willen met elkaar.’ Dat schrijft het college van bestuur in de recentste verklaring op EénHU (inloggen voor personeel).

Hoe studenten en medewerkers in gesprek kunnen, dat laat het college in het midden. Degenen die zich ‘niet veilig voelen door de ontwikkelingen of last hebben van de berichten’ kunnen bij hun leidinggevenden terecht. Het college benadrukt dat de hogeschool ‘een vrije tussenruimte’ is ‘waar je kan en mag verschillen van mening’. ‘En dan is het onvermijdelijk dat we soms op elkaars tenen staan’, meldt de tekst.

‘Een optelsom van een aantal aspecten’

En dat is dan ook gebeurd. Zie het Trajectum-bericht hierover op zondag. En in een notendop: Instituut Archimedes (lerarenopleidingen) organiseerde de reeks in samenwerking met het Centrum Informatie en Documentatie Israël (CIDI). De actiegroep New Neighbours Utrecht, die zich inzet voor de Palestijnse zaak, sloeg hierop aan en ageert tegen samenwerking met ‘Israël-lobbyist’ CIDI. Het CIDI liet in een reactie weten zich niet in de beschuldigingen te herkennen.

Vrijdag 26 januari berichtte de HU plots op EénHU dat de lezingenserie is uitgesteld en op een ander moment zal plaatsvinden. Dit vanwege een ‘optelsom van een aantal aspecten’.

De Telegraaf (betaalmuur) pikte het bericht op, wat werd overgenomen door GeenStijl waarna zo ongeveer de gehele landelijke en regionale pers over het besluit van de HU viel. Met een stroom van afkeurende berichten van politici en andere bekende en onbekende influencers tot gevolg. Twee dagen na de eerste verklaring kwam de HU met een nieuwe uitleg: de reeks is uitgesteld ‘omdat de veiligheid van sprekers, studenten, docenten en bezoekers niet gewaarborgd kan worden’.

Contact met de beveiliging

Die motivering over de veiligheid klopt niet, stelt Aline Pennewaard van het CIDI tegenover RTV Utrecht. Zij is medeorganisator van de lezingenreeks. ‘Een aantal dagen geleden had ik nog contact met de beveiliging van de hogeschool en daar lieten ze weten dat er wat extra mensen ingezet moesten worden, maar dat het te regelen viel. Daaraan lag het dus niet’, vertelt ze.

Ook de gemeente Utrecht steekt een helpende hand toe om de lezingen door te laten gaan. Een woordvoerder van burgemeester Sharon Dijksma zegt tegen NU.nl dat het ‘van groot belang’ is dat ‘de verschrikkingen van de Holocaust niet vergeten worden en bespreekbaar blijven’. De woordvoerder: ‘De gemeente is in gesprek met de HU en andere betrokken partijen om te kijken hoe we de lezingenreeks in de toekomst in goede banen kunnen leiden.’

Landelijke politici

De gemeente heeft na de ophef contact opgenomen met de HU, meldt NRC (betaalmuur) zondagavond. De HU heeft het besluit tot uitstel zelf genomen, vertelt de woordvoerder. ‘Zij hebben aangegeven dat ze zorgen hebben over bepaalde dingen. Wat precies, dat kan ik niet zeggen. Normaal gesproken als je je zorgen maakt over veiligheid bel je gemeente of politie, maar dat is hier niet gebeurd. We kijken nu samen hoe de lezingenreeks op een later moment alsnog kan worden gehouden.’

Ondertussen roeren zich nog meer landelijke politici in het debat. Na reacties van Dilan Yesilgöz, Pieter Omtzigt, oudgediende Rob Oudkerk en CDA-Kamerlid Derk Boswijk (CDA) dienen PVV’ers Maikel Boon en Reindert Blauw alvast enkele Kamervragen in. Is de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen van mening dat de lezingenreeks zo snel mogelijk moet plaatsvinden? En welke stappen wil hij hiervoor nemen? Verder nemen Kamerleden Caroline van der Plas en Claudia van Zanten het initiatief voor een debat.

Ook demissionair onderwijsminister Robbert Dijkgraaf gaat op de kwestie in. Hij stelt dat het onderwijs actief aandacht moet geven aan de Holocaust, zegt hij op RTL Nieuws. ‘Ook wanneer het moeilijk is. Daar is geen discussie over en staat volledig los van de spanningen die het conflict in het Midden-Oosten met zich meebrengt.’

Geen reactie

GeenStijl voegt er nog ‘Een Reconstructie‘ aan toe. Daaruit blijkt dat de HU op vrijdag een ander verhaal communiceert dan op zondag.

De HU kan op maandag nog niet duidelijk maken hoe het verder gaat. De instituutsdirecteur reageert niet op vragen, organisatoren verwijzen naar de HU-woordvoerder. Die meldt dat er nu geen ruimte is voor interviews met college of directeur, dat hij over veiligheid niets kan melden en dat er nog geen datum is voor de nieuwe collegereeks.

Vlak daarna meldt De Telegraaf dat de collegereeks doorgaat. Andere media schrijven dit ook, met een bevestiging van het CIDI.