Problemen met meeneembare studiebeurs

Studiefinanciering aanvragen voor een opleiding in het buitenland is minder makkelijk dan het lijkt. Bijna de helft van de Nederlandse studenten die er gebruik van maken, had er problemen mee.

Dat blijkt uit een steekproef onder de 1750 leden van een netwerk voor Nederlandse studenten in het buitenland: de Stichting Nederlandse Wereldwijde Studenten (NEWS). In totaal vulden 350 studenten een vragenlijst in.

Hiervan had de ruim helft de ‘meeneembare studiefinanciering’ aangevraagd. Van die groep had dertig procent daarmee naar eigen zeggen ‘heel veel problemen’ en achttien procent ‘veel problemen’. Bij meer dan een kwart (26,3 procent) kostte het moeite de buitenlandse opleiding erkend te krijgen door de IB-Groep en internationaliseringsorganisatie NUFFIC.

Vooral masterstudenten hadden het daar lastig mee: bij ruim dertig procent liep het niet op rolletjes. Overigens liep slechts een enkeling de erkenning uiteindelijk mis.

De stichting NEWS bestaat sinds 2007 en had aanvankelijk een hoog ons-kent-ons-gehalte, zegt de huidige voorzitter Marcel Oomens, die zelf in Engeland en China studeerde en een tweede master volgt aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens hem kan NEWS ook iets voor hbo-studenten betekenen: ‘Ook voor hen is er veel te halen in het buitenland.’

Eind augustus erkende minister Plasterk dat er problemen waren met het aanvragen van meeneembare studiefinanciering, met name onder aankomende masterstudenten die al een vierjarige bachelor in het buitenland hadden gevolgd. Die studenten konden niet voldoen aan de regel dat ze drie van de voorgaande zes jaar in Nederland moesten hebben gewoond. De minister kondigde een wetswijziging aan en vroeg de IB-Groep intussen om coulance bij de toekenning van studiefinanciering voor masteropleidingen.