Senaat akkoord met aanpak beursfraude

Studenten die een beurs voor uitwonenden ontvangen terwijl ze bij hun ouders wonen, riskeren vanaf 1 januari forse boetes. De Eerste Kamer heeft dinsdag ingestemd met de harde aanpak van staatssecretaris Zijlstra.

Betrapte fraudeurs hoeven momenteel alleen terug te betalen wat ze te veel aan beurs hebben gekregen, oftewel zo'n tweeduizend euro per jaar. Vanaf 1 januari betalen ze daar bovenop nog eens de helft van dat bedrag als boete. Wie een tweede keer wordt betrapt, moet zelfs tweeduizend euro extra betalen, loopt het risico van strafrechtelijke vervolging en verliest het recht op studiefinanciering.

Het aantal adrescontroles zal groeien naar vierduizend per jaar in 2013. Dat betekent volgens staatssecretaris Zijlstra dat één op de vijf verdachte studenten een bezoekje van controleurs kan verwachten. Het gaat dan om studenten die bijvoorbeeld in dezelfde straat als hun ouders zeggen te wonen of die opvallend ver van hun onderwijsinstelling staan ingeschreven terwijl hun ouders dichterbij wonen.

Bovendien hoeft de Dienst Uitvoering Onderwijs straks alleen nog maar te bewijzen dat een student niet op het adres woont dat hij aan de gemeente heeft doorgegeven. Momenteel moet DUO bij een vermoeden van fraude ook aantonen dat een student daadwerkelijk bij zijn ouders woont, wat in de praktijk zo goed als onmogelijk is.

Later deze maand zullen alle studenten een brief krijgen waarin zij worden gewezen op de nieuwe aanpak tegen het misbruik van de uitwonendenbeurs. Naar schatting kost deze fraude de staat momenteel veertig tot 55 miljoen euro per jaar.