Websites moeten beter

Dat blijkt uit onderzoek van de stichting Bartiméus Accessibility dat vandaag aan de Tweede Kamer is aangeboden. De onderzoekers vinden het een goede zaak dat het hoger onderwijs steeds meer gegevens online zet, want gehandicapten kunnen in beginsel prima uit de voeten op het web. Maar dan moeten de sites wel zo worden gebouwd dat ze voor iedereen toegankelijk zijn. Voor mensen met motorische problemen bijvoorbeeld is het erg lastig om met een muis te werken. Zij zijn beter af als ze de sites kunnen bedienen met hun toetsenbord. En voor blinde of slechtziende studenten is het belangrijk dat er gesproken inhoud op de sites te vinden is.
De onderzoekers legden 59 websites en 45 studie-informatiesystemen langs de meetlat en concludeert dat geen van de hogescholen en universiteiten voldoet aan de minimale wettelijke toegankelijkheidseisen. Voor gehandicapte studenten is vaak conversiesoftware beschikbaar die hen in staat stelt webinhoud te ontvangen in grotere letters, braille of in gesproken tekst, maar in de praktijk sluiten de programma’s die instellingen gebruiken daar zelden op aan. Volgens het rapport leiden de digitale complicaties tot onnodige studievertraging. Het aandeel studenten met een beperking dat uitvalt, is nog altijd twee keer zo groot.
HOP, Thijs den Otter