Nieuwsuur over HU en zzp’ers

NOS over zzp aan HU

In een uitzending over zzp’ers besteedde Nieuwsuur afgelopen vrijdag ook aandacht aan de situatie bij de HU.

Trajectum meldde op 1 september al dat 37 procent van de ruim duizend zzp’ers voor het onderwijs niet meer wordt ingezet. Een groot deel van de overige freelancedocenten komt in dienst, gaat aan de slag via een payrollbedrijf of krijgt een andere overeenkomst.

De hogeschool zegt geen andere mogelijkheden te zien. De wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) maakt deze stappen nodig.

Twee maten
Dat is tegen het zere been van Daan Westerink, die al jarenlang werkt als freelance-docent bij de School voor Journalistiek. Ze voelt zich nu gedwongen in loondienst te komen van de HU, vertelt ze in de uitzending van Nieuwsuur. Volgens Westerink zorgt de nieuwe aanpak vooral voor ‘meer loonslaven’ en ‘minder ondernemerschap’. Ze noemt dat ‘meten met twee maten.’