Nog 24 studenten vast na ‘klimaat-bezetting’ UVA

Nog 24 studenten zitten vast op het politiebureau, na bezetting van de UvA op maandag.

Van de 30 studenten die gisteren de Universiteit van Amsterdam bezetten, zitten er nog 24 vast op het bureau. Hoeveel studenten er vandaag nog meer naar huis mogen hangt onder meer af van de strafbare feiten waarvan ze worden verdacht. Ze worden momenteel verhoord, meldt het Parool.

De studenten willen dat de universiteit de samenwerking met alle bedrijven uit de fossiele industrie stopt. Ze maken deel uit van een brede coalitie, met onder andere University Rebellion en Mokum Kraakt.

Ze zijn tegen de onderzoeksprojecten die Shell financiert op gebied van groene energie. Shell zou gastcolleges hebben gegeven en aanwezig zijn geweest op evenementen van de UVA. Die ‘greenwashing’ moet stoppen, vinden ze.

Volgens de woordvoerder heeft het bestuur van de UvA aangifte gedaan.