Nog geen oorzaak malaise studenten op skireis

Een skireis werd afgebroken na onwel geworden studenten. Foto: iStock.

Utrechtse studenten van het Utrechtse Studenten Corps (USC) en de verwante vrouwenvereniging UVSV braken eind vorige week hun skireis in het Franse Risoul af. In de dagen daarvoor raakten negen van de 450 studenten onwel tijdens de aprés-ski. Van hen moesten er vier naar het ziekenhuis. Nu, dagen later, is er nog altijd geen duidelijkheid over de oorzaak hun malaise.

USC-voorzitter Cas van Turnhout reageert: ‘We hopen dat die duidelijkheid er snel komt.’ De medische gegevens zijn er nog niet en bovendien zijn die ook privé. Een gevoelige kwestie dus. ‘Wij hopen snel meer duidelijkheid te kunnen geven, zowel voor onze leden als voor de buitenwereld’, zegt Van Turnhout.

De aard klachten

Plotseling door de benen zakken, hevig trillen, afwisselend lachen en huilen, met de ogen wegrollen, misselijkheid en overgeven, paniekaanvallen, geheugenverlies. Dat waren de klachten waar de negen studenten vorige week spontaan last van kregen. Vijf van hen werden dinsdag ziek. Woensdag volgde de rest. In beide nachten werden twee studenten overgebracht naar het ziekenhuis. Ze voelden zich een dag later weer in orde.

Opvallend is dat géén van de getroffen studenten zich kan herinneren wat er is gebeurd. Dat gegeven maakt dat veel mensen vermoeden dat de studenten gedrogeerd waren, hoewel daar nog geen bewijs voor is. De slachtoffers bestonden overigens zowel uit mannen als vrouwen.

Donderdag naar huis

De verenigingen konden na twee avonden niet meer garanderen dat het niet nog eens zou gebeuren. ‘We kunnen het om die reden niet verantwoorden aan de leden en ouders, verzorgers of andere betrokkenen om deze reis door te zetten’, lieten ze weten aan NOS. Donderdagavond vertrok de eerste bus naar huis, een dag eerder dan gepland.

Het bedrijf dat de skireis organiseerde liet weten dat onderzocht wordt wat zich precies heeft afgespeeld. ‘Drogering is een van de opties’, zegt een woordvoerder van reisorganisatie Bohemian Birds aan de NOS. ‘Het bloedonderzoek laat nog op zich wachten.’ Dat staat ook in het statement van USC. ‘De vier slachtoffers die in het ziekenhuis terecht kwamen zijn getest op drogering’ staat op hun site. De uitslagen van deze testen zullen wij in de komende dagen ontvangen.’

Slechts geruchten

Een woordvoerder van de Franse politie zegt tegen het AD op de hoogte te zijn van de afgebroken skireis. ‘Maar dat de personen gedrogeerd zijn, is een gerucht dat op dit moment niet op feiten is gebaseerd’, zegt hij. Er loopt geen onderzoek naar de zaak. Volgens de woordvoerder betreft het dan ook een ‘interne gelegenheid van de Nederlandse skiërs.’