Nog geen versneld BSN-nummer voor Caribische studenten in Nederland

Caribische studenten die in Nederland gaan studeren, krijgen voorlopig toch geen burgerservicenummer voordat ze met de studie beginnen. Dat was eerder dit jaar wel beloofd door de regering.

Studenten moesten deze zomer al een BSN kunnen krijgen, maar door ’technische mankementen’ zullen ze toch langer moeten wachten. Caribische studenten krijgen nu vaak geruime tijd na aanvang van de studie een nummer toegewezen. In de tussentijd kunnen zij zich niet inschrijven bij een gemeente of een zorgverzekering afsluiten.

Dat het toch wordt uitgesteld vernam de Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen tijdens een Interparlementair Koninkrijksoverleg, schrijft Curaçao.nu. De ombudsman komt op voor verbetering van de positie van studenten uit de Cariben. Een vervroegde verstrekking van het BSN-nummer is een onderdeel daarvan.