Kort

Nog nooit waren er zoveel jongeren aan het werk als vorig jaar

Het percentage 15- tot 25-jarigen met een baan lag vorig jaar hoger dan ooit tevoren. Dat concludeert arbeidsbemiddelaar Studenten.nl op basis van CBS-gegevens. Het gaat om 76,5 procent van de jongeren. Het jaar daarvoor lag het ook al hoog: op 75,5 procent. Maar in 2014 lag het nog duidelijk lager, op 66,6 procent.

Volgens Studenten.nl zijn er twee redenen voor de stijgende deelname: alles wordt duurder, en dus is de noodzaak van een (bij)baan groter. Tegelijkertijd zijn er bijzonder veel werk-mogelijkheden, die ook nog eens ’tijds- en plaatsonafhankelijk’ zijn en dat sluit mooi aan bij de wensen van jonge mensen.

Verder nog opmerkelijk: in de Randstad zijn relatief minder jongeren aan het werk, net als in Maastricht en Wageningen: nog niet de helft. Staphorst en Urk scoren juist het hoogst (86 procent), net voor Boekel en Scherpenzeel. Een verklaring voor dit verschil tussen steden en platteland biedt Studenten.nl niet.