Columns

Olivier wil wat, met zijn peuk

Olivier Kikkert studeert Journalistiek aan de HU en schrijft columns voor Trajectum.

We moeten stoppen met roken. Dat vertellen de kinderen in de reclames van Rookvrij Nederland ons. Op de pakjes staan de teksten ‘stop voor je naasten’, ‘stop voor je ongeboren kind’, ‘roken veroorzaakt kanker’. Gepaard met de naarste plaatjes van afgebrokkelde tongen en benen met verstopte aders. Afgrijselijk.

Ik vraag me af hoe de kinderen van die tv-reclames er straks tegenaan kijken. Als ze zestien zijn, voor het eerst uitgaan of op een festival staan. Begint dan de sigaret toch te lonken? Nee. Uiteraard niet. We zijn allemaal perfect en roken niet.

Vooralsnog: ongeveer één op de vier hbo-studenten rookt. Dat is ook te zien aan de hoeveelheid uitgestampte sigaretten die de campus sieren. Daar waar geen afvalputje voor sigaretten in de grond ligt, hebben ze wél de moeite genomen om overal tegels met ‘ROOKVRIJE ZONE’ te plaatsen. Eromheen liggen de uitgedoofde peuken, op de stoep, in het gras en bij de haltes. In de putten vind je een maandcollectie aan peuken.

Er zullen altijd studenten blijven roken, enge plaatjes of niet. Uit onderzoek blijkt dat de rokers in de ‘niet-rookvrije zones’ juist toenemen. Ze lopen weg van de rookvrije plekken of werden weggejaagd door de anti-rookbrigade en gaan een paar meter verderop staan.

Het kan tien jaar duren tot een filter is verteerd. De sigaret die een student rookt ligt er nog wanneer hij straks z’n bachelor allang heeft afgerond. Mogen we a.u.b. wat meer sigarettenroosters? Ijzeren gaasje, afvalput eronder, peuk erin, klaar.