Kort

OM onderzoekt tweede ‘bangalijst’ met Utrechtse studentes

Voor het weekend verscheen een nieuwe bangalijst met foto’s, namen, telefoonnummers en seksuele prestaties van Utrechtse studentes. Dat meldt het ANP, die de lijst afgelopen vrijdag onder ogen kreeg. Het is nog onbekend wie de nieuwe lijst heeft opgesteld.

In het document staat ook commentaar van enkele vermeende leden van het Utrechts Studenten Corps (USC). ‘Aan allen in Nederland zeggen wij, stop de heksenjacht op de makers van de eerdere lijsten. Wie niet luisteren wil, is verantwoordelijk voor lijsten die nog zullen volgen.’

Het USC zegt dat de lijst niet afkomstig is van het corps. Het Openbaar Ministerie laat weten het document mee te nemen in het al lopende onderzoek naar de eerste lijst.

Eerder deze maand kwam in het nieuws dat er een ‘bangalijst’ rondging bij het USC. Voor straf krijgt het corps voorlopig geen subsidie van de universiteit en de HU. Ook mag het niet meedoen aan ceremoniële activiteiten.