Omkoping docenten is onderschat probleem

Omkoping van docenten door studenten in het hoger onderwijs is een onderschat probleem, meldt Science Guide. Het omkopen gebeurt met geld, maar ook door emotionele chantage of het aanbieden van bepaalde diensten. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit van Tilburg en de Zwitserse Universiteit van Bern.

Studenten die proberen hun docenten te beïnvloeden in de hoop een hoger cijfer te krijgen, zetten andere studenten op achterstand. Ook tast omkoping de geloofwaardigheid van tentamenuitslagen en de kwaliteit van het onderwijs aan.

De onderzoekers zeggen dat omkoping op grote schaal plaatsvindt. Door examenresultaten met twee docenten te bespreken, zou dit voorkomen kunnen worden. Ook moeten docenten zich meer bewust worden van subtielere manieren van omkoping. Studenten die gaan huilen, smeken of een zielig familieverhaal verzinnen bijvoorbeeld.