Kort

Omstreden docent Laurens Buijs toch niet welkom op congres

De organisatie van het congres voor hogeschool- en universiteitsmedia heeft alsnog de deelname van de controversiële docent Laurens Buijs afgezegd. Vorige week werd bekend dat er heibel is ontstaan binnen de Kring van Hoofdredacteuren over hem.

Buijs is fervent tegenstander van de in zijn ogen ‘woke cultuur’ bij de afdeling sociale wetenschappen van de Universiteit van Amsterdam. Volgens het bestuur van de Kring van Hoofdredacteuren is de docent geradicaliseerd. Het stond erop dat Buijs werd afgezegd. De organisatoren van het congres (de Groningse hogeschool- en universiteitsmedia) wilden toch met hem door.

Later trok een van de andere panelleden zich terug. Daarop besloot de congresorganisatie Buijs alsnog af te zeggen, want het panel raakte daarmee in ‘onbalans’, schrijven zij. Het panellid zegde overigens niet af omdat ze niet met Buijs in debat wilde gaan, maar wilde geen onderdeel zijn van de ruzie binnen de Kring van Hoofdredacteuren.