Topondernemers hebben een goed intuïtief gevoel (kijk naar Cruijff, Van den Ende, De Mol). Daarvoor hebben we vele uitdrukkingen, zoals ‘ik voel het aan m’n water’ of zoals in het Engels gut feeling. Uit een onderzoek van marketingbureau Six Fingers blijkt dat in sterk bureaucratische organisaties (en zo beschouw ik de HBO-fabrieken in ons land), het gevaar bestaat dat er te weinig geluisterd wordt naar gut feeling. De echte grote ondernemers hebben zich zelden alleen maar gebaseerd op onderzoek, maar kijken naar de praktijk, luisteren naar hun omgeving en voelen het in hun onderbuik.
Wat doen de bestuurders van een HBO-fabriek of een regering als het slecht gaat? Er moet bezuinigd worden of gereorganiseerd. In Engeland kostte dit de kop van de British Educational Communications and Technology Agency, welke aantoonde dat ICT in een curriculum betere examenresultaten oplevert. Er moeten nu scholen komen die het allemaal zelf mogen bepalen, zogenaamde Freeschools. Het zijn golfbewegingen.
Je ziet dat op vele gebieden. Veranderingen schieten te ver door. Eigenlijk zouden aanpassingen voldoende zijn, gebaseerd op ervaringen en onderbuik gevoelens van de professionals (eigenlijk noem ik hen liever mensen – in ons geval docenten – uit de praktijk). Maar die worden overstemd door de bureaucraten aan de top.