Onderwijs op veel plaatsen nog digitaal

Veel onderwijsinstanties zijn sinds de heropening niet in staat om het onderwijs fysiek door te laten gaan. Volgens universiteiten en hogescholen zullen veel lessen in de online omgeving plaatsvinden, omdat docenten besmet zijn of in quarantaine zitten. Zo mogen docenten bij de Vrije Universiteit zelf bepalen of het onderwijs online of fysiek plaatsvindt en het onderwijs van de universiteit van Maastricht zal tot februari volledig digitaal zijn.

De Hogeschool Rotterdam benadrukt dat het open gooien van de deuren ‘complex is en zorgvuldig moet gebeuren’. De Rotterdamse onderwijsinstantie vreest voor besmettingen bij heropening en dat dit zal zorgen voor meer uitval van studenten en docenten. Volgens D66-Kamerlid Jeanet van der Laan ‘snakken studenten naar onderwijs op locatie’.