Onderwijs slaat alarm over kaalslag openbaar vervoer

Onderwijsinstellingen zijn bevreesd dat studenten en medewerkers in de problemen komen door de kaalslag van het openbaar vervoer, meldt het AD. Omdat het kabinet de coronasteun eind dit jaar stopzet, zullen vervoerders hun dienstregeling met 20 tot 30 procent moeten verminderen.

‘Studenten wonen vanwege de grote woningnood vaker thuis dan tien tot twintig jaar geleden en moeten van verder komen. Dat doen ze het met openbaar vervoer’, meldt bestuurder professor Wim van den Doel namens de Universiteit Leiden, de TU Delft en de Erasmus Universiteit Rotterdam. Ook de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) is bezorgd en roept het kabinet op om het openbaar vervoer te blijven steunen. ‘Universiteiten en hoge scholen moeten goed bereikbaar blijven’, aldus voorzitter Joram van Velzen.

Morgen is in de Tweede Kamer een hoorzitting waar onder meer vervoerders hun zorgen uiten over de voorgenomen plannen.