Onderwijsbond wil ‘noodwet’ tegen topsalarissen

Vierendertig universiteitsbestuurders en negentien bestuurders van hogescholen verdienden vorig jaar meer dan 188 duizend euro. Dit geldt ook voor HU-bestuurders Geri Bonhof en Huib de Jong.

Dat blijkt uit onderzoek van het Onderwijsblad. De AOb wil desnoods een noodwet om ‘de wildgroei’ te stoppen.

De lijst  met topverdieners die het Onderwijsblad samenstelde op basis van de jaarrekeningen van de instellingen, wordt wederom aangevoerd door Aalt Dijkhuizen. De collegevoorzitter van Wageningen Universiteit verdiende vorig jaar een slordige 350 duizend euro, een stijging van zeven procent ten opzichte van 2008.

Ook bij de Vrije Universiteit en Stenden Hogeschool verdienen de bestuursvoorzitters relatief veel. Verder staan vooral universiteitsbestuurders in de bovenste regionen van de lijst. Collegevoorzitter Bonhof van de Hogeschool Utrecht ontving bijna 235 duizend euro; vice-voorzitter De Jong ruim 205 duizend.

Er worden weliswaar steeds minder bonussen uitgedeeld aan onderwijsbestuurders, maar het wegvallen daarvan wordt vaak gecompenseerd met een flinke loonsverhoging.

Salarissen in de semi-publieke sector (waartoe ook het onderwijs behoort) die boven de zogenaamde openbaarmakingsnorm van 188 duizend euro uitkomen, moeten sinds 2006 worden gemeld in het jaarverslag van de instellingen.

Maar dat is volgens de Algemene Onderwijsbond niet genoeg. Die wil, net als toenmalig minister Plasterk, een maximum stellen aan salarissen van bestuurders in de semi-publieke sector. Ook wil de bond dat extra toelages worden verboden, uitgezonderd een ‘normale’ pensioenregeling en andere gangbare werknemersrechten. De bond vindt het belachelijk dat in tijden van bezuinigingen de salarissen stijgen. ‘De crisis is kennelijk niet bij alle bestuurders even goed doorgedrongen.’ Het geld zou volgens de bond ten goede moeten komen aan het onderwijs of het personeel.

Een maximum voor topsalarissen in de semi-publieke sector is nog niet in de wet verankerd. Het wetsvoorstel ligt bij de Raad van State. Wel zijn er afspraken gemaakt tussen het ministerie en de onderwijsinstellingen in een zogeheten ‘beloningscode’. Uit een onderzoek van het ministerie van onderwijs vorig jaar bleek dat veel bestuurders meer verdienen dan op grond van de inhoud van hun functie reëel zou zijn.

Volgens Aob-voorzitter Walter Dresscher laat de wet veel te lang op zich wachten. ‘We trekken ieder jaar aan de bel over de enorme bestuurderssalarissen en telkens spreekt de politiek er schande van. Maar management by speech werkt niet. Scholen worden steeds armlastiger, terwijl sommige bestuurders tonnen blijven opstrijken. Kom desnoods met een noodwet’, zegt hij in een persbericht.