Onderzoek: middelbare scholieren missen twee tot vier uur les per week

Middelbare scholieren kampen met twee tot vier uur lesuitval per week, blijkt uit een onderzoek van Trouw, Investico en Ouders & Onderwijs. Ze lieten ouders van ruim 500 kinderen de schooluitval turven met behulp van de schoolapp.

Soms krijgen de kinderen huiswerkbegeleiding tijdens de uitgevallen les, maar in 67 procent van de gevallen krijgen ze het uur vrij. Een derde van de kinderen loopt volgens de ouders door de lesuitval een achterstand op. Leerlingen zeggen het gevoel te hebben dat ze te weinig les hebben gehad. Meestal  gaan de toetsen wel gewoon door en dit levert stress op.

Hoewel middelbare scholen al langer kampen met lesuitval ontbraken tot dusver harde cijfers. Lerarenvakbond AOb drong begin deze maand aan op het meetbaar maken van het tekort. Donderdag debatteert de Kamer erover.

Wetenschappelijk gezien is er overigens geen bewijs dat meer lesuren tot betere resultaten leiden. Het enige wat bewezen werkt, is goed onderwijs.