Kort

Onderzoek: seksueel wangedrag komt vaak voor op hogescholen

Seksueel grensoverschrijdend gedrag aan hogescholen en universiteiten komt veel vaker voor dan de meldingen doen vermoeden. De instellingen hebben er geen goed zicht op, concludeert regeringscommissaris Mariëtte Hamer in een advies.

In 2022 kregen hogescholen en universiteiten 300 meldingen hierover, schrijft Nu.nl. Terwijl onderzoeken aantonen dat er veel meer incidenten plaatsvinden. Hamer is regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld. Zij wijst erop dat de helft van de Nederlandse vrouwen last heeft gehad van seksueel wangedrag.

Studenten en medewerkers melden deze incidenten vaak niet omdat ze verwachten dat de instellingen er niets mee doen. Hamer pleit voor seksuele voorlichting als vast onderdeel van de studie. Bij de HU kwamen vorig studiejaar acht klachten binnen van medewerkers over seksuele intimidatie; studenten trokken twaalf keer aan de bel.