Onderzoek: studenten zien toekomst eigen woning somber in

Uit onderzoek van onderwijsinstelling StudeerSnel blijkt dat 84 procent van de ondervraagde studenten problemen denkt te gaan ondervinden op de woningmarkt. Bijna alle studenten verwachten geen woning te kunnen krijgen zonder financiële hulp. Negentig procent ziet de oplossing in partners, ouders, gokken of een tweede baan.

De woonproblemen die studenten verwachten, gaan vooral over het verkrijgen van een hypotheek bij aankoop van een huis. Ruimt dertig procent van de 535 ondervraagde studenten ziet moeilijkheden. De hypotheekfraude zal hoogstwaarschijnlijk toenemen, denken de onderzoekers. Slechts zestig procent van de studenten geeft aan zijn schulden te gaan melden bij het aanvragen van een hypotheek. Vorige week werd duidelijk dat het demissionaire kabinet niet van plan is de weging van studentenleningen bij de aanvraag van een hypotheek te versoepelen.