Onderzoek: zo doen docenten mee aan onderwijsvernieuwing

Hoe kan het dat zoveel onderwijsinnovaties (soms letterlijk) ongebruikt in een kast belanden? En wat moet je ervoor doen om te zorgen dat docenten wel vernieuwingen doorvoeren?

Peggy Lambriex-Schmitz zocht de antwoorden in haar proefschrift Towards Sustainable Innovations. Het onderzoek vond deels plaats binnen Zuyd Hogeschool, waar ze ook werkt als opleidingsmanager aan de Academie voor Logopedie. Dat maakt haar onderzoek herkenbaar voor veel hbo-medewerkers.

In een interview met haar op ScienceGuide houdt ze een pleidooi voor meer ruimte in het curriculum. Want, zo constateert zij: ‘Blended learning, flexibilisering, de AVG, studentenwelzijn, vakdidactiek, de Sustainable Development Goals – waar komt het allemaal bij elkaar? De docent. Die moet het allemaal doen. “Hoe dan?”, zou ik bijna willen zeggen. Er wordt al heel hard gewerkt binnen het hbo.’