Onderzoek: grootschalig hergebruik van bouwmaterialen mogelijk

In de gemeente Utrecht kan een ‘circulaire hub’ voor bouwmaterialen gerealiseerd worden. Dit betekent dat materialen en grondstoffen, afkomstig van sloop- en renovatieprojecten, via een centrale locatie worden hergebruikt.

Dit blijkt uit onderzoek van studenten technische bedrijfskunde en werktuigbouwkunde. De studie is uitgevoerd in opdracht van het HU-lectoraat Vernieuwing van de Bouwketen en de gemeente Utrecht, in samenwerking met Cirkelstad Utrecht.

Volgens het onderzoek is de hub het meest rendabel wanneer alle sloopmaterialen hergebruikt worden. Dit betekent dat materialen die direct weer ingezet kunnen worden bij een bouwproject, via de hub worden bewerkt en als herbruikbaar materiaal worden terug geleverd aan bouwlocaties in de stad. En overschot aan materiaal dat niet direct recyclebaar is, wordt niet gedumpt maar opgeslagen voor nader gebruik of teruggebracht in de productiecyclus van materiaalproducenten.

Milieueffecten
Uit het onderzoek blijkt dat de circulaire hub kan leiden tot positieve maatschappelijke en milieueffecten. Er kunnen veel banen gecreëerd worden in de materiaalverwerking en in het vervoer van en naar de hub. Bovendien wordt materiaaltransport beter gestuurd en daardoor vermindert de CO2-uitstoot.

De studenten stelden voor Utrecht een logistiek plan op voor de circulaire hub, dat een overzicht geeft van de benodigde middelen. De belangrijkste zijn: arbeid, een informatiesysteem en opslagruimte. Werkspoorkwartier en Lage Weide – ook wel de Port of Utrecht genoemd – worden aangewezen als gebieden voor de hub en voor opslag en bewerking van goederen.

Korte lijnen
De onderzoekers zien bouwprojecten vanaf 2016 in Leidsche Rijn, de wijk Overvecht en Utrecht Zuid-west als potentieel interessant voor de circulaire hub. Groot voordeel is dat de gemeente Utrecht bij veel van deze bouwprojecten opdrachtgever is. Daardoor zijn er korte lijnen naar de inzet van deze voorziening, en bovendien stimuleert de gemeente graag duurzame projecten.

Na de zomer starten vijftien studenten van de HU een vervolgonderzoek naar circulaire toepassingen. Het gaat om toegepast onderzoek voor de bouwbedrijven BAM en Dura Vermeer en voor de handel. Voor de verschillende toepassingen wordt zowel de technische als de financiële haalbaarheid onderzocht.

Bron: HU Redactie