Rutte: sluiting van hogescholen en universiteiten is in sommige regio’s mogelijk

Archieffoto: Kees Rutten

In regio’s waar het aantal corona-besmettingen niet voldoende terugloopt, overweegt het kabinet om hogescholen en universiteiten te sluiten. Dat zei minister-president Rutte tijdens de persconferentie gisteren. Utrecht werd niet genoemd.

In deze regio’s hangt een ‘mogelijke sluiting van scholen vanaf het voortgezet onderwijs’ in de lucht, stelde Rutte. Wel kunnen in dat geval tentamens en praktijkonderwijs doorgaan. Daarnaast is er sprake van een avondklok, waarbij mensen alleen voor de noodzakelijke zaken naar buiten mogen.

Rutte vertelde dit tijdens het afkondigen van een aantal verzwarende maatregelen tijdens de gedeeltelijke lockdown, die medio oktober is ingesteld. De verzwaringen gaan vanavond om 22.00 uur in en duren tot en met woensdag 18 november. In deze periode gaan de publiek toegankelijke ruimtes dicht, zoals musea, theaters, bioscopen en bibliotheken. De HU-bibliotheek blijft zoals nu beperkt open.

Rotterdam, Dordrecht en Twente

Of het sluiten van de scholen en invoering van de avondklok doorgaat, hangt af van de ontwikkelingen in het aantal besmettingen. De premier noemde in dit verband de regio’s Rotterdam, Dordrecht en Twente. Andere regio’s kunnen ook aan bod komen, maar dit ligt ook aan de groei of daling van de aantallen corona-patiënten. Utrecht werd niet genoemd.

Een verplichte sluiting van HU-gebouwen zou een flinke domper zijn. Het college van bestuur mikt juist op een verdubbeling van het fysiek onderwijs per 9 november. In plaats van 5000 studenten zouden 10.000 studenten per dag onderwijs op de locaties kunnen krijgen. Zij moeten dan in groepen op verschillende tijden naar de HU komen. Het college houdt vooralsnog vast aan dit plan, laat een woordvoerder weten.

Lees ook: De Amerikaanse verkiezingen aan de HU: zijn we blind voor de aantrekkingskracht van Trump?