Ondanks alle maatregelen kampen studentenverenigingen met coronabesmettingen, ook in Utrecht

Na tien coronabesmettingen bij U.S.R. Triton sluiten nu ook studentenverenigingen Unitas S.R. en C.S. Veritas tijdelijk de deuren. Beide verenigingen kregen na evenementen te maken met coronabesmettingen, meldt DUIC.

De GGD meldde maandag aan Unitas dat vrijdagavond zeker twee mensen besmet zijn geraakt bij een ‘externe activiteit’ van de vereniging. Volgens de vereniging zijn de landelijke maatregelen tijdens het evenement nageleefd en was de activiteit alleen toegankelijk met een negatief testbewijs of een vaccinatiebewijs in de CoronaCheck App. Ook studentenvereniging Veritas heeft te maken met coronabesmettingen, ondanks dat het pand van de vereniging alleen toegankelijk is met een geldige QR-code in de CoronaCheck App.

Unitas houdt op advies van de GGD in elk geval de deuren tot en met woensdag gesloten, maar dat kan verlengd worden wanneer nodig. ‘We hebben alle aanwezigen het dringende advies gegeven om zich vijf dagen na de activiteit te laten testen, deze woensdag’, zegt Unitas tegen DUIC. Volgens Veritas was het aantal besmettingen minimaal, maar uit voorzorg hebben zij besloten het pand tijdelijk te sluiten.

Ook besmettingen in andere steden

Na een feest van een Haagste studentenvereniging zijn ongeveer vijftig mensen positief getest op corona. De studentenvereniging is verbonden aan de Haagste Hotelschool. Het feest vond niet plaats in het schoolgebouw en was ter afsluiting van het schooljaar. Er waren studenten uit alle vier de leerjaren aanwezig op het feestje.

Toen vrijdag bekend werd dat er mensen besmet waren geraakt, zijn alle feestactiviteiten voor het weekend afgelast. De school heeft na de melding van de eerste positieve gevallen vijfhonderd extra sneltesten beschikbaar gesteld voor studentenverenigingen, zodat zij zichzelf preventief konden testen, meldt een woordvoerder van de school aan het AD.

Ook in Groningen werden zes personen besmet bij een groot feest van de Groningse studentenvereniging RKSV Albertus Magnus. Dat bleek uit bron-en contact onderzoek van de GGD, meldt de studentenvereniging op haar website. De vereniging heeft besloten deze week open te blijven zoals gepland, gebaseerd op advies van de GGD. ‘Onze studenten zijn gevraagd om het bestuur van de vereniging te contacten wanneer zij positief worden getest op het coronavirus, zodat wij samen met de GGD de situatie zo goed mogelijk kunnen blijven monitoren. Wij blijven in nauw contact staan met de GGD en nemen hun adviezen te allen tijde ter harte’, aldus de vereniging.

Een gala van de Rotterdamse studentenvereniging NSR blijkt een bron te zijn van veel coronabesmettingen. Na het feest van donderdag zijn inmiddels 78 van de 250 aanwezigen positief getest op het coronavirus, meldt praeses Bas Radder aan RTV Rijnmond.

De verenigingen benadrukken dat de landelijke maatregelen tijdens de evenementen zijn nageleefd. Zo waren de activiteiten alleen toegankelijk met een negatief testbewijs of een vaccinatiebewijs in de CoronaCheck App. Ook moesten studenten die kwamen zich aanmelden via ’testen voor toegang’.

Ook interessant: Groot deel studenten wil prik: ‘Vaccineren is een vorm van vrijheid’