Groot deel studenten wil prik: ‘Vaccineren is een vorm van vrijheid’

Foto: iStock

To prik or not to prik? That’s the question. Of niet? De meeste studenten zijn erover uit en laten zich zonder twijfel vaccineren, blijkt uit een enquête van Trajectum. 161 studenten vulden ‘m in.

Van de 161 respondenten willen 145 zich laten vaccineren. Negentig procent dus. De studenten geven ‘veiligheid voor anderen’ en ‘veiligheid voor mezelf’ als belangrijkste redenen voor het nemen van het vaccin. Daarop volgen ‘minder restricties’, ‘een zorgeloos leven’ en ‘feesten en vakanties’. Studenten zeggen vertrouwen te hebben in het vaccin en in de wetenschap. Een enkeling neemt het vaccin, omdat hij ‘geen zin heeft om zich continu te laten testen.’

De tien procent die zich niet wil laten vaccineren vreest bijwerkingen van het vaccin op lange termijn. Studenten ‘willen geen rommel in hun lijf’. Daarnaast zien ze geen noodzaak voor een prik, omdat ze zelf gezond en minder vatbaar voor het virus zijn.

Lieve Mark

Het percentage uit de enquête van Trajectum (90%) ligt dicht bij het percentage uit de landelijke enquête van LieveMark’. Dit studenteninitiatief maakte een enquête over de testsamenleving en de vaccinatiebereidheid. 1502 jongeren vulden de vragenlijst in en daaruit bleek 87 procent bereid zich te laten vaccineren.

Ook bleek uit de enquete van LieveMark dat studenten een voorkeur voor het BioNTech/Pfizer-vaccin. Van de respondenten zegt slechts 8 procent bevreesd te zijn voor mogelijke lange termijneffecten ervan. De vaccinvoorkeur heeft geen invloed op de vaccinatiebereidheid.

LieveMark vroeg ook naar de flexibiliteit van studenten, in de manier waarop ze hun prik willen. Die is groot. Zo is 90 procent van de studenten bereid het vaccin midden in de nacht te laten zetten, 59 procent van de studenten is bereid er langer dan een uur voor te reizen en 87 procent ziet het zitten om willekeurig ingedeeld te worden om zo het vaccinatietempo te verhogen.

In januari maakte Trajectum al een video waarin de studenten vroegen of ze zich zouden laten vaccineren als de tijd daar was. Het grootste gedeelte antwoordde daarop volmondig met ‘ja’.  Twee weken geleden verscheen een artikel met studenten die zich niet laten intenten. Daaruit bleek dat zij zich soms voordoen als voorstander om de lieve vrede te bewaren.

Ook interessant: Wat vinden ze in de Uithof van tieners vaccineren?