HU verdubbelt fysiek onderwijs vanaf blok B (maar niet voor iedereen tegelijk)

Binnenkort drukker op de gangen? Foto Kees Rutten

Terwijl het land zich opmaakt voor een mogelijk strengere lockdown, gaat de HU aan substantieel meer studenten onderwijs verzorgen in de gebouwen. Vanaf de start van blok B – op 9 november – is er dagelijks voor ruim 10.000 studenten de mogelijkheid van fysiek onderwijs. Maar ze kunnen niet allemaal tegelijk in de gebouwen, dus dat gaat in shifts.

Dat vertelde collegevoorzitter Jan Bogerd tijdens de vergadering van de Hogeschoolraad (HSR) op woensdag 28 oktober. Binnenkort kunnen ruim 10.000 HU-studenten verspreid over de dag reizen naar de hogeschool. Dat aantal vervoersbewegingen lag tot nu toe op iets meer dan 5000. Het college van bestuur heeft die verruiming afgesproken met de partners in het Utrecht Science Park en de openbaar vervoerbedrijven.

Die 10.000 studenten (bijna eenderde van het totaal aantal studenten aan de HU) mogen niet tegelijkertijd de locaties van de HU bevolken. Want dan is het niet mogelijk om 1,5 meter afstand in de onderwijsruimtes te handhaven. Het maximaal aantal studenten dat gelijktijdig binnen de gebouwen mag zijn, blijft op ruim 5000 staan. Overigens werd dat aantal in de afgelopen periode niet gehaald.

Plaats maken voor anderen

‘Dat betekent dat we met meerdere shifts moeten werken om aan die 10.000 te komen’, legde Bogerd uit. Hierbij valt te denken aan het geven van onderwijs aan groepen studenten in ochtend, middag en avond. Studenten moeten daarna het pand verlaten om plaats te maken voor anderen.

De instituten bepalen zelf wat voor soort onderwijs ze inzetten met deze extra onderwijscapaciteit. ‘Ik hoor dat er veel behoefte is aan colleges in kleine groepen, aan praktijkonderwijs en aan het spreiden van toetsen gedurende het onderwijsblok’, zegt Bogerd. Opschaling van het onderwijs aan de HU is al in juni aangekondigd.

Behoefte aan meer docenten

Met deze verruiming van het onderwijs loopt de hogeschool tegen een ander probleem aan. Groepen studenten kunnen door vier gesplitst worden, maar dat leidt tot een behoefte aan meer docenten. ‘Dat is de kritische factor om tot verdere opschaling te kunnen komen’, zegt hij. Bij de instituten is het verzoek neergelegd om het maximaal haalbare te organiseren.

Daarnaast komt er een nieuw reserveringssysteem voor individuele studieplekken. ‘We zien dat die niet optimaal benut worden’, vertelt de collegevoorzitter. Dat komt onder andere omdat studenten die plekken reserveren niet op komen dagen (‘no show’) en omdat onvoldoende zichtbaar is op welke tijden de studieplekken wel of niet beschikbaar zijn. Bogerd: ‘Als straks blijkt dat de studieplekken goed bezet zijn, wil het college extra studieplekken realiseren.’

Alleen welkom op afspraak

De collegevoorzitter had tijdens de HSR-vergadering ook nog een waarschuwing in petto. Veel studenten denken dat ze op de bonnefooi de gebouwen in en uit kunnen lopen. ‘Dat is een misverstand’, zegt hij. ‘Studenten mogen niet zomaar naar de hogeschool komen om daar te gaan zitten studeren. Dat is echt niet toegestaan.’ Studenten zijn alleen welkom op afspraak: bijvoorbeeld als ze fysiek onderwijs hebben of als er studieplekken zijn gereserveerd.

De reden hiervoor: bij de HU moet bekend zijn wie wanneer aanwezig is. ‘Want op het moment dat er meldingen van besmettingen zijn, dan moeten we kunnen traceren of er contacten geweest zijn met andere studenten en docenten. Anders kunnen we niet garanderen dat we met elkaar veilig studeren binnen de hogeschool.’

Volgens Bogerd zijn er enkele honderden besmettingen bij studenten en medewerkers bekend bij de HU. Niet zeker is of alle gevallen worden gemeld. Voor zover bekend heeft niemand binnen de gebouwen van de hogeschool het virus opgelopen.

Mondkapjes binnen de gebouwen verplicht

Het college van bestuur bereidt nog een maatregel voor om mondkapjes binnen de gebouwen verplicht te stellen. Het kabinet kondigde onlangs aan om het landelijk dringend advies voor mondkapjes in de openbare binnenruimtes tot een verplichting te maken, dus ook in de HU-gebouwen. Maar juridisch zitten hier haken en ogen aan. Mocht het niet tot een dergelijke landelijke regeling komen, dan wil het college een mondkapje verplichten in de HU-gebouwen. Dat is nu al zo bij bijvoorbeeld de Hogeschool Rotterdam.

Bogerd doet een beroep op alle studenten en medewerkers om zich aan de coronamaatregelen te houden. ‘We gaan voorzichtig proberen het maximale eruit te halen voor het onderwijs. Maar we moeten alles op alles zetten om samen veilig te studeren. Dat is cruciaal om de hogeschool open te kunnen houden.’

Lees ook: Hoe staat het ervoor met het studentenwelzijn op de HU? En wat kan er beter?