Ontslaggolf hbo dreigt door krimp studentenaantallen

Door een daling in studentenaantallen worden ontslagen in het hbo onvermijdelijk, blijkt uit een analyse van ScienceGuide op basis van recente jaarverslagen van hogescholen.

Inholland verwacht bijvoorbeeld dat vierhonderd banen zullen verdwijnen tussen 2023 en 2027. Ook de Haagse Hogeschool ziet de vooruitzichten voor studentenaantallen verder verslechteren. ‘Al eerder hebben we het risico van krimpende instroom onderkend, maar de realiteit valt tegen,’ staat in het jaarverslag.

De daling is deels te wijten aan demografische veranderingen en minder aanmeldingen van Nederlandse studenten. Hogescholen proberen met nieuwe strategieën, zoals flexibeler onderwijs en afstandsonderwijs, de terugloop te beperken, maar de toekomst van het hoger beroepsonderwijs blijft onzeker.