Ook Amsterdam mag student niet uitsluiten van energietoeslag

Dinsdagochtend heeft de rechtbank bepaald dat de gemeente Amsterdam niet het recht heeft om studenten als groep uit te sluiten van de eenmalige energietoeslag.

Een student stapte naar de rechtbank om de afwijzing van zijn aanvraag aan te vechten. Zijn ouders kunnen hem niet financieel steunen en hij leent al maximaal. Toch werd zijn aanvraag voor een eenmalige energietoeslag afgewezen. Omdat hij student is.

De twintiger legde uit dat zijn situatie hetzelfde is als die van anderen met minimahuishoudens die wél 1000 of 1800 euro kregen, afhankelijk van hun inkomen. De bestuursrechter gaf hem gelijk.

Ook in Groningen, Rotterdam en Leiden, proberen studenten momenteel via de juridische weg een energietoeslag af te dwingen. In Gelderland kreeg een Nijmeegse student gelijk.

De uitspraak betekent overigens niet dat de student de energietoeslag ook krijgt. Eerst moet duidelijk worden of hij voldoet aan alle voorwaarden voor de eenmalige energietoeslag.