Op de druk bezochte Dag voor Neurodiversiteit draagt iedereen een label

Foto: Kees Rutten

Ervaringsdeskundigen vertellen op een HU-bijeenkomst over Neurodiversiteit openhartig over labels, chaos in het hoofd en uitsluiting. Maar ook over het nut om openhartig en flexibel te zijn, of je nou student bent of lesgeeft. En: ‘Een tulp is ook niet een roos met een stoornis’.

De ruimte op de vijfde verdieping van Heidelberglaan 15 loopt vol met zo’n honderd medewerkers en studenten. Iedereen heeft een wit labeltje opgeplakt met daarop hun ‘label’. En dat kan van alles zijn: Asperger, ADD, dyslexie, autisme, bipolaire aandoening, AD(H)D, dyscalculie en synesthesie.

De maximale bezoekerscapaciteit voor dit evenement was al snel bereikt, zei het office aanmeldformulier. Neurodiversiteit is een populair onderwerp onder HU-ers.

Kanariepietje

Schrijfster Brechje Mench opent de dag met haar gedicht Kanariepietje. Een persoonlijk gedicht over hoe ingewikkeld het is om een neurodivers brein aan de rest van de wereld uit te leggen. En over heikele punten tijdens het studeren. ‘Daar moest ik bewijzen dat ik goed genoeg was om te studeren. En ziek genoeg ben om mijn voorzieningen te krijgen’. Haar woorden raken een gevoelige snaar en zetten de toon voor de dag.

Een tulp is niet een roos met een stoornis

Daarna is Saskia Schepers aan het woord. Zij is mede-oprichter van het Neurodiversiteit Netwerk Nederland en schreef het boek Als alle breinen werken. ‘Ik kan uren doorpraten over dit onderwerp, maar ik heb maar een half uur’, zegt ze bijna stuiterend van enthousiasme. Saskia valt met de deur in huis. ‘Stuur een paar dyslectische naar Schiphol, dan zijn alle problemen daar snel opgelost. Mensen met dyslexie zijn vindingrijk. Als je als kind een woord niet kent, ga je een ander woord verzinnen.’

Saskia Schepers. Foto: Kees Rutten

Saskia moedigt aan tot een inclusiever Nederland en pleit voor het benutten van de positieve eigenschappen van mensen met die zogenoemde labels. Zoals hyperfocus en flexibiliteit, maar ook creativiteit en vindingrijkheid. ‘30 procent van de miljonairs heeft dyslexie en Einstein had ADHD.’ Niet op de gebreken focussen, maar op de krachten. ‘Een tulp is ook niet een roos met een stoornis’.

Tips voor docenten

De kersverse docent Charlotte van Breemen werkt pas drie maanden bij het Institute for People & Business. ‘Ik heb al dertien jaar de diagnose ADHD, maar ben pas sinds kort bezig met het omarmen daarvan.’ Charlotte vertelt eerst kort over haar eigen studieperiode. Over de chaos in haar hoofd en hoe ze niet goed in groepsverband kan werken. ‘Ik werd uit groepsopdrachten gezet en ik begreep niet waar het mis ging’. Stapsgewijs leert ze haar ‘brein’ beter kennen.

Voor docenten in het publiek heeft ze twee slides aan tips die ze morgen al kunnen toepassen. ‘Geef positief feedback en zet iemand in zijn kracht.’ Ook studenten hebben regelmatig bevestiging en sturing nodig.
‘En wees flexibel, pas je aan tot op redelijke hoogte.’
Creëer bijvoorbeeld een mogelijkheid tot introductie van de onbekende examinator bij een mondelinge toetsing. Dit haalt volgends Charlotte veel spanning weg bij studenten.

Het panelgesprek

Er worden zes ervaringsdeskundige naar voren geroepen. De eerdere sprekers Saskia en Charlotte, maar ook studenten met ADHD en autisme en een docent met dyslexie. Ze ondergaan het vragenvuur. ‘Is het dragen van die labels wel nodig?’ vraagt iemand uit het publiek. Saskia vertelt dat ze dat juist belangrijk vindt. ‘Ik ben bipolair en heb gemerkt dat het benoemen hiervan op werk, ervoor heeft gezorgd dat er rekening met mij wordt gehouden.’

Zo worden ze bijgeschoold over wat ADHD echt is

De student met het label ADHD op haar shirt legt uit dat zij vanaf dag één van haar diagnose open is tegen haar omgeving. ‘Ik stuur vaak de aflevering over ADHD van de Podcast Psycholoog door naar mensen. Dan kunnen ze me later alle vragen stellen en worden ze eerst bijgeschoold over wat ADHD echt is.’

Lancering Neurodivergentie HU

Er is te weinig tijd voor alle vragen, er moet worden afgerond. Aan het eind is er nog de lancering van Neurodiversiteit@HU. Studenten en medewerkers kunnen lid worden van de groep of deze volgen. In de komende tijd gaan ze zich samen met hun leden actief inzetten voor een toegankelijkere HU, ook voor mensen met een anders werkend brein.