Op het Ontwikkelfestival gunt Houda Loukili iedereen veel komma’s

Op de tweede dag van het Ontwikkelfestival mocht tussen 13 en 14 uur Houda Loukili de ‘keynote’ (ofwel: het belangrijkste praatje) verzorgen. Haar persoonlijke levensverhaal doorvlocht ze met tips over diversiteit, oneliners over de ‘komma-mindset’ en ideeën over samenwerken.

Loukili heeft geen standaard levensloop. Opgegroeid in Houten was ze in groep 8 vastbesloten om te gaan kickboksen, besloot ze op haar veertiende een hoofddoek te dragen (terwijl ze 6x per week trainde) en werd ze Nederlands kampioen in haar sport. Kort daarna kreeg ze een auto-ongeluk op de A12, op weg van Utrecht naar Amsterdam. ‘Auto total loss, ikzelf ook.’

Het leek einde carrière, maar voor haar hielpen ‘de focus op wat wel kan’ en ‘een juiste mindset’. Ze werd het eerste Marokkaanse meisje met een hoofddoek bij Sportkunde aan de Hogeschool van Amsterdam. Nu is ze moeder van drie kinderen, geeft ze nog altijd workshops in kickboksen, maar is ze ook spreker bij bedrijven over diversiteit en mindset.

De rol van leraren

Op een dag besloot Loukili een hoofddoek te gaan dragen. Ze had het thuis niet aangekondigd verwachtte goedkeuring. Die was er niet: er ontstond vooral verwarring. En niet alleen in haar gezin, maar ook op school, op straat en op de stage die ze wou lopen bij sportscholen.

Vooroordelen kwam en komt ze genoeg tegen. Zacht vraagt ze: ‘Heel eerlijk, wat dacht jij toen ik binnenkwam?’ Want bij een kickboksleraar verwachten ze geen vrouw, en al helemaal geen hoofddoek. En toen ze voor een hbo-opleiding koos, kreeg ze vooral de vraag: ‘Kan jij dat wel?’ Ja dus, zo bewees Loukili, met dank aan inspiratie van Bruce Lee, Oprah Winfrey en haar moeder (‘altijd blijven doorgaan’).

‘Let goed op of studenten steun kunnen gebruiken’, wendt ze zich tot leraren, die volgens haar een grote rol kunnen spelen in vele levens. ‘Want wie een moeilijke start heeft, kan echt nog verder komen. Maar dan gaat het er ook om dat we samen gaan helpen.’ En even later: ‘Wees je als leraar bewust van je onbewuste vooroordelen. Maar ook van de positieve bijdrage die je kan leveren.’

Zo toont Loukili haar optimistische kant. Een bewuste keuze van haar. Want het draait voor haar vooral om die mindset. ‘Sta je bij de punt of bij de komma? Kies je voor de statische of dynamische mindset?’ vraagt ze het HU-publiek. Waarbij de ‘komma-types’ uitdagingen omarmen (en niet vermijden), terwijl de ‘punt-types’ kritiek negeren. Ze gunt iedereen heel veel komma’s in de naaste omgeving, meldt ze nog vlak voordat ze een punt zet achter de presentatie.

Op maandag was voormalig topsporter Pieter van den Hoogenband aan het woord, op woensdag en donderdag volgen Arjan Erkel (over ondernemerschap) en Remco Claassen (over persoonlijke en teamontwikkeling). Daarnaast biedt het Ontwikkelfestival trainingen, coachingsessies en lunchwebinars voor professionele ontwikkeling. Het festival is een initiatief van de Dienst Human Resources.