Opleidingen Verpleegkunde beperken instroom studenten

Foto: Femke van den Heuvel

De hbo-opleidingen Verpleegkunde willen het aantal eerstejaars studenten beperken: veertien ervan, waaronder die van de HU, stellen een numerus fixus in. Dat zijn er drie keer zoveel als afgelopen jaar.

Het besluit is opvallend, gezien de oplopende tekorten in de zorg. Deze week kruisten premier Rutte en de fractieleiders in de Tweede Kamer de degens over de toenemende vraag naar zorg en de vermeende bezuiniging op de wijkverpleging. Het is een gevoelig onderwerp in de politiek.

Moeten die studentenstops niet onmiddellijk van tafel als er zoveel vraag naar hbo-verpleegkundigen is? Zo makkelijk is het niet, zegt de Vereniging Hogescholen: er zijn namelijk niet genoeg stageplaatsen.

Stages
‘De kwaliteit van ons onderwijs staat voorop en daarom kunnen we alleen verantwoord groeien als er voldoende stageplekken beschikbaar zijn’, zei voorzitter Thom de Graaf in september. Daarom voorspelde hij dat sommige opleidingen Verpleegkunde een numerus fixus zouden instellen.

Tot voor kort (studiejaar 2016-17) hadden alle verpleegkundeopleidingen een studentenstop, maar de meeste schaften hem af: slechts vijf hielden eraan vast voor het huidige studiejaar 2017-18. Bij de opleiding van de HU leidde het loslaten van een maximuminstroom tot een toeloop van studenten.

Hoog maximum
En nu zijn het er weer veertien, al kiezen sommige hogescholen wel een heel hoog maximum. Bij de Haagse Hogeschool bijvoorbeeld verschenen in september 359 verpleegkundestudenten aan de start, zegt een woordvoerder. Voor volgend studiejaar hanteert de opleiding een numerus fixus van vijfhonderd plaatsen. Melden zich minder studenten aan, dan hoeft er niet geselecteerd te worden.

Maar veel studiekiezers laten zich afschrikken door een fixus. Het komt vaak voor dat een populaire opleiding een studentenstop instelt en alleen daardoor al minder studenten trekt. Soms gaan ze gewoon naar een onderwijsinstelling zonder fixus, zodat het ‘probleem’ zich verplaatst.

Onderbouwen
Het nieuwe kabinet maakt zich zorgen over selectie aan de poort, blijkt uit het regeerakkoord. Bacheloropleidingen moeten hun keuze voor een studentenstop ‘adequaat onderbouwen’. Gebeurt dit niet, dan kan het ministerie het besluit tot een numerus fixus blokkeren.

Hogescholen hebben nog tot 1 december de tijd om opleidingen aan te melden voor een fixus. Voor dit studiejaar was het totale aantal studentenstops ruimschoots gehalveerd. Daarbij speelde een rol dat de loting per 2017 werd afgeschaft. Als er meer aanmeldingen dan plaatsen zijn, moeten alle studenten stuk voor stuk worden geselecteerd en dat brengt veel extra werk met zich mee. Voor het studiejaar 2018-19 stijgt het aantal opleidingen met een studentenstop weer enigszins, van 47 naar 53.