Padualaan 101 is een kunstgang rijker

Dilip

Een gang vol schilderijen en het opleidingsplein vol studenten, medewerkers en kunstenaars. Vandaag openden studenten van Social Work en van de STERK-plaats een gloedvolle expositie.

‘Ik hou bepaald niet van publiek’, begint Dilip (23) zijn openingspraatje. De tweedejaars Social Work heeft twee maanden lang met zijn drie klasgenoten, vijf studenten van de STERK-plaats én met stichting Special Arts samengewerkt om deze kunstgalerij voor elkaar te krijgen.

De studenten kwamen bijeen ‘met een vage opdracht van hun docenten’. ‘We moesten iets doen met kunst, en met elkaar’, vertelt Melvin, student van de STERK-plaats. De studenten kwamen vijf middagen samen, zochten contact met Special Arts en kozen uit het dépot elk een schilderij dat ze ophingen aan de muren van hun gang. Vervolgens schreven ze er ieder hun eigen verhaal bij en hingen dat ernaast.

Melvin

Melvin koos een schilderij uit met geometrische vormen. ‘Ik vind het mooi, verzucht hij, terwijl hij met z’n vingers de vormen volgt. Dilip: ‘Die vlakken doen Melvin denken aan zijn wiskundelessen op school. Daar was hij vroeger onwijs goed in.’ Dilip heeft zelf ook een schilderij uitgekozen, maar dat was te groot om op te hangen. Van de werken die er nu zijn, vindt hij De Hond het mooist. Bianca koos een zwart-witte wolf. ‘Want licht kan niet zonder donker’, legt ze uit.

Bianca

Dilip houdt van kunst, maar is naar eigen zeggen heel kritisch. ‘Ik hou alleen van mooie schilderijen’. De student vond in het project de samenwerking het leukst. ‘Ik heb iedereen van de STERK-plaats leren kennen en we hebben veel meer gemeen dan ik dacht. Rosa houdt bijvoorbeeld net als ik van mooie kleren en van Animé.’ Zij koos Avond en Zee. ‘Die vond ik het minst lelijk’, grinnikt ze.

Rosa

Directeur van Special Arts Tine Veldhuizen glimlacht. ‘Ik vind dit zó leuk want dit is precies waar we voor zijn. Kunst is het enige in het leven wat werkelijk mensen verbindt. Ieders blik op een kunstwerk is uniek en door erover te praten heb je meteen een gesprek. Status en achtergrond spelen dan geen rol.’ Haar collectie heeft ruim drieduizend kunstwerken. Ze hoopt er nog velen aan de HU te kunnen uitlenen.

Ook instituutsdirecteur Elise Nauta loopt glimmend rond. ‘Dit is inspirerend en verbindend. Werkelijk prachtig.’

De schilderijen blijven hangen tot de studenten van het volgende blok nieuwe exemplaren uitkiezen. De samenwerking met Special Arts is here to stay.