Vorige de week kreeg ik een samenvatting van een onderzoek over CD-verkoop in Vlaanderen opgestuurd van de persverantwoordelijke van de hogeschool West-Vlaanderen (HoWest). Het deed mij denken aan mijn eerste baan buiten het onderwijs als pers- en tourpromotor bij Warner Music. Mijn taak was om artiesten en groepen positief in het nieuws te krijgen. Dat hielp dan weer om de artiesten een positief imago te geven bij zijn of haar doelgroep met als doel om zoveel mogelijk muziekproducties te verkopen, eerst plaatjes en later CD’s. Het onderdeel promotie binnen de marketing was en is nog steeds de belangrijkste P van de vier (of meer) marketing P’s als het gaat om entertainmentproducten. Maar ook in de reguliere marketing wordt dit steeds belangrijker.
Voor de Hogeschool Utrecht en z’n faculteiten is het ook belangrijk om positief in het nieuws te komen. Natuurlijk weer veel interne beleidsnota’s met speerpunten. Er moeten meer publicaties komen met een HU-stempel van lectoren en van docenten. Voor lectoraten zijn heel wat potjes open getrokken. Maar is er geïnvesteerd in capabele perspromotors, die er voor zorgen dat medewerkers van de HU en hun producten regelmatig in de media verschijnen? Als je echt wil stijgen in de rankings, zorg dan voor een perspromotor op elke faculteit.