Prijs voor beste pitch duurzame minor naar campagne tegen ING

Dinsdag 24 januari is de prijs van beste minorpitch gegaan naar stoppINGfossilsNL. De studenten met dit idee zijn al wekenlang bezig met een campagne tegen de ING.

Boven de foodcourt op Padualaan 101 verzamelden zich om half tien ’s ochtends zo’n honderd man, allemaal aanwezig voor de eindexpositie van drie duurzame minors: De Leefbare Stad, De Circulaire Stad en International Development Work.

Twaalf groepjes presenteerden hun oplossing voor maatschappelijke vraagstukken aan een professionele jury. Van het versterken van de sociale cohesie in het Hoefkwartier, naar onderzoeken van schapenwol als isolatiemateriaal tot het ontwerpen van een nieuwe wijk rond stadion Galgenwaard. Uiteindelijk won StoppINGfossilsNL de prijs, vooral omdat ze volgens de jury zo vakkundig en gedegen te werk waren gegaan.

Studenten Thomas, Lisa en David* zochten voor hun minor naar een manier om meer mensen bewust te maken van het feit dat grote banken investeren in de fossiele industrie. Thomas: ‘Daartoe hebben we veel reclames van ING bekeken. We kwamen erachter dat ING in al haar publiciteitsuitingen het individualisme verheerlijkt. “Doe waar je gelukkig en je hebt alles zelf in de hand.” Maar daarmee ontduiken ze handig hun verantwoordelijkheid voor klimaatverandering.’

Duizenden stickers en posters in bushokjes

De studenten besloten daarom een reclametekst van ING om te buigen. De door ING gebruikte slogan ‘The biggest threat to the planet is pessimism’ werd de volgende: ‘The biggest threat to the planet? ING financing the fossil fuel industry.’

Foto: stoppINGfossils

Ze verspreiden de alternatieve tekst in de huisstijl van de ING op Twitter, lieten duizenden stickers afdrukken en vanmorgen verschenen de eerste posters in de bushokjes. Wie hen hielpen bij dit zogenaamde ‘brandilisme’ (een samenvoeging van het Engelse woord merk en vandalisme)? Dat willen ze niet zeggen. Lisa: ‘Het is niet helemaal ongevaarlijk wat we doen.’ *Ze komen daarom ook liever niet met hun echte namen in de krant.

Heeft ING al gereageerd op hun aantijgingen? Thomas grinnikt. ‘Natuurlijk niet. dat zou zorgen voor nog meer publiciteit en ze zijn slim genoeg om daar niet in te trappen.’

De drie studenten wonnen een sticker, een dopper en een tasje. Hoe nu verder, na deze minor? Thomas: ‘StoppINGfossilsNL gaat door tot iedereen in Nederland begrijpt dat de banken met hun investeringen het grootste risico vormen voor de planeet. We gaan door tot grote bedrijven stoppen met hun investeringen die leiden tot de teloorgang van onze aarde.’

De jury bestond uit Nadia Verdeyen, directeur Center of Expertise Smart Sustainable Cities (voorzitter),  Gerian Alofs (docent Social Work en coördinator Team HU Duurzaam Doen), Clara van Eenooghe, student-medewerker van Green Office HU, Johan Boterenbrood, senior Adviseur Circulair Bouwen Gemeente Utrecht.